La Louvière: Scheepsliften op het Canal du Centre (28-07-09)

Dinsdag trok ik naar La Louvière, meer bepaald naar Houdeng-Goegnies voor een wandeling van 18.5 km in de sfeer van industrieel erfgoed en de vooruitgang. We vertrekken aan de Cantine des Italiens. Dit is een eerste herinnering aan het steenkoolverleden van de streek. De wandeling verkent het oude centrumkanaal (Canal du Centre) met 4 oude hydraulische scheepsliften die samen een hoogteverschil van 66 m overbruggen tussen Houdeng-Goegnies en Thieu. Dit alles is geklasseerd als UNESCO werelderfgoed en is een daguitstap waard. Maar om het kanaal toegankelijk te maken voor schepen tot 1350 ton was een nieuw kanaal en een nieuwe lift noodzakelijk. Deze lift van Strépy-Thieu overbrugt een hoogteverschil van meer dan 70 m en is daarmee de grootste scheepslift ter wereld. Aan het aantal schepen te zien op het nieuwe kanaal vraag ik me af of dit prestieuze project wel rendabel is. Terug naar de wandeling nu. Aan de Cantine des Italiens volg je eerst het oude centrumkanaal richting lift nr. 1. Deze is in renovatie en er werd druk geschilderd. Je bereikt daarna de samenvloeiing van het oude kanaal met het nieuwe en het nieuwe kanaal wordt gevolgd tot aan de scheepslift van Strépy-Thieu. Het is hier heel rustig wandelen en pas aan het viaduct van Sart merk je terug bebouwing en industrie op. Deze kanaalbrug is wel speciaal. In plaats van een brug over het water is er nu een brug met water over de weg. Daarvoor wordt de brug ondersteund met 28 enorme pijlers van gewapend beton, nodig om zo’n 80000 ton water te ondersteunen. En dan bereik je de scheepslift van Strépy-Thieu, een behoorlijk indrukwekkend bouwwerk. Binnen kun je terecht voor een audiovisuele montage, maquettes en plannen. Met een toeristenbootje kun je de lift uitproberen.

DSCN0406B

Klik op de foto voor de volledige reeks

Ik ben al tevreden als ik de lift zie werken. Daar moet ik wel wat geduld voor uitoefenen maar na een halfuurtje komt één liftbak van 112 m bij 12 m naar beneden. 3 bootjes zijn in korte tijd dus meer dan 70 m gedaald en kunnen hun weg vervolgen. Ook wij doen dat en komen via Thieu aan het oude centrumkanaal met scheepslift nr. 1 (1917). Hier zie je het oude en het nieuwe kanaal naast elkaar liggen. We klimmen via een trap naar omhoog en volgen nu het jaagpad langs het kanaal. Dit is een prachtig stuk. Ook al loop je in verstedelijkt gebied, je merkt er weinig van door het groene decor langs het kanaal. Wat verder krijg je terug zicht op de scheepslift van Strépy-Thieu. Ook hier is het zeer rustig wandelen. Uiteindelijk kom je aan scheepslift nr. 3, mooi gelegen in een bocht van het kanaal. Ook al zijn deze liften minder groots dan de nieuwe lift, hun constructie maakt deze liften veel interessanter. Na lift nr. 3 volgt nr. 2, die we beklimmen via een steile trap. Uiteindelijk komen we terug aan de Cantine des Italiens. Ik kan deze wandeling alleen maar aanraden. Sommigen zullen het misschien saai vinden om kilometers lang langs het water te wandelen maar de scheepsliften, de verkeersvrije jaagpaden en de rust maken van deze wandeling een ****-wandeling. Je zou in principe deze wandeling ook met de fiets kunnen doen mits een kleine omweg om de 2 trappen te omzeilen die aan scheepslift nr. 4 & 2 moeten overbrugd worden. Prachtige foto’s vind je terug op de blog van fotogeniekbelgië (klik verder op ‘lees verder’ om meer foto’s te zien).

Advertenties

2 reacties op ‘La Louvière: Scheepsliften op het Canal du Centre (28-07-09)

  1. Een paar jaar geleden zijn we met vrienden meegevaren op een tot woonboot omgebouwde Kempenaar. We zijn toen van Strépy tot Brussel gevaren. Het is eens wat anders om de scheepslift, het hellend vlak en de verschillende sluizen mee te maken van op het water zelf. Bepaald indrukwekkend. Maar ondertussen is het inderdaad een feit dat het om megalomane investeringen gaat die nooit rendabel geworden zijn. Een toonbeeld van wat politieke kortzichtigheid, wafelijzerpolitiek en industriële lobbying ons voortdurend kosten.

    Like

Reacties zijn gesloten.